DUMINICA LUI ZAHEU
„Zahee, dă-te jos!”
Frați creștini ortodocși,
Astăzi Hristos ne strigă tuturor să coborâm din mândriile noastre, să
coborâm din copacii noștrii fără de rod, și să mergem cu El pentru că vrea să
cineze în casele inimilor noastre.
Haidem să revedem scena biblică relatată astăzi de Evanghelia care s-a
citit în cadrul Sfintei Liturghii. Iisus Hristos era în Ierihon. Era cu foarte
puțin timp înainte de răstignire. Tocmai vindecase un orb care cerșea pe cale.
Cu puțin mai înainte însă, la
Mântuitorul a venit un tânăr bogat și l-a întrebat ce să facă
el ca să moștenească viața veșnică. Atunci Iisus a răspuns bogatului să vândă
toate câte are și să vină după El. Tânărul s-a întristat, pentru că era foarte
bogat, și bogățiile îi umpluseră nu doar hambarele, magaziile, conturile în
bancă, ci și inima lui, și nu putea să se despartă de ele, așa că a plecat, cu
capul în jos întristându-se. Hristos privindu-l cum pleacă le spune celor care
erau cu El: „Cât de greu vor intra cei ce au averi în Împărăția lui Dumnezeu.
Că mai lesne este a trece cămila prin urechile acului decât să intre bogatul în
Împărăția lui Dumnezeu. Și ucenicii l-ai întrebat atunci, cumva deznădăjduiți,
cine se poate totuși mântui. Fiul lui Dumnezeu răspunde că Ceea ce la oameni e
cu neputință, la Dumnezeu
este cu putință. Și pleacă, împreună cu mulțimea de oameni, intenționând să
meargă spre Ierusalim. În mulțimea adunată era un vameș, mic de statură, care
voia să-l vadă pe Cel despre care auzise atâtea lucruri. Curiozitate omenească.
Pentru că nu-l putea vedea din pricina mulțimilor, aleargă pe cale, mai
înainte, și se urcă într-un sicomor. Traducerea românească vorbește de dud,
deși sicomorul se mai numește și „arborele de pâine”, iară științific, „Ficus
Sycomorus” este frate aproape geamăn cu „Ficus Carica”, sau mai pe românește cu
smochinul. Așadar, iată-l pe acest vameș, cunoscut de întregul Ierihon, om cu
stare și influent, om cu funcție și prieten al romanilor, un alt om din
categoria bogătanilor, despre care tocmai vorbise Iisus Hristos, cocoțat într-un
copac, cu toate straiele lui din mătăsuri scumpe. Iisus Hristos ajunge în
dreptul copacului și îl strigă pe Zaheu: „ - Zahee, coboară-te degrabă, căci
astăzi în casa ta trebuie să rămân.” Iar acesta s-a coborât degrabă și l-a
primit cu bucurie. Restul scenei îl
știți: fariseii s-au scandalizat și i-au găsit vină lui Iisus că a intrat în
casa păcătosului ăstuia, Zaheu de teamă să nu-i plece Hristos din casă
făgăduiește că toate nedreptățile le va îndrepta, și Mântuitorul le răspunde
fariseilor că pentru păcătoși a venit, nu pentru cei drepți, așa cum doctorii
sunt de trebuință celor bolnavi, nu celor sănătoși. De fapt, deși până atunci
vameșul făcuse nedreptăți, numele de Zaheu, în dialectul aramaic al limbii
evreiești, înseamnă „om drept”.
Înainte de a trece mai departe, trebuie să remarcăm că după ce Mântuitorul
tocmai le spune că bogații se mântuiesc mai greu decât intră o cămilă prin
urechile acului, și după ce le spune că Dumnezeu poate face ceea ce oamenilor
le este aproape imposibil, iată că la doar câteva ceasuri după, însă în seara
aceleiași zile, evreii văd împlinirea spuselor lui Hristos, tocmai prin
mântuirea sufletului bogatului vameș Zaheu.
Ei bine frați creștini, haidem să transpunem în viețile noastre, în
cotidianul nostru, ceea ce am văzut astăzi cu ochii inimii, pentru că istoria
mântuirii lui Zaheu nu este trecută în Scripturi doar ca o simplă istorisire,
ci se află scrisă tocmai pentru ca noi, peste milenii, să învățăm să ne
raportăm în duhul ortodox la sinele nostru, la omul de lângă noi, la vremurile
pe care le trăim, și la Dumnezeu. Privi ți-l
pe Zaheu: Om bogat, cu funcții, cu haine scumpe, încearcă să-l vadă pe Hristos.
O fi strigat și el la mulțimea care-l împiedica. Le-o fi amintit cine este, și
că poată să le facă rău dacă nu-l lasă să treacă, să poată și el să-l vadă pe
Nazarineanul Iisus. Mulțimea electrizată, uimită până la exaltare de minunile
lui Dumnezeu nu mai băga în seamă nici bogățiile, nici straiele, nici funcțiile
vameșului. În fața lui Hristos, toate acestea au pierit. Zaheu ajunge un
rândaș, un om de rând, ca și toți ceilalți de față. În situația aceasta găsește
soluția, aleargă înainte, unde nu erau încă mulțimile îmbulzindu-se și se urcă
în copacul acesta înalt, ca să poată privi peste mulțime, spre Iisus. Dacă vrem
și noi să-l vedem pe Dumnezeu, trebuie să fugim de mulțime, frați creștini. Să
fugim de spiritul de turmă, de tot tăvălugul acesta care ne poartă doar spre
satisfacerea nevoilor trupului, a goanei acesteia după hrănirea orgoliilor. Ca
și Zaheu trebuie să alergăm depărtându-ne. Însă nu doar depărtându-ne, dar și
suindu-ne deasupra, rupându-ne de pământ și grijile lui, plasându-ne între
pământ și cer, făcând un minim efort de
a putea privi peste capetele celor mulți, spre esențialul din tot acest amalgam
care se numește viață, esențialul fiind chiar Cel ce a zis despre Sine: „Eu
sunt Viața!” Doar cu acest minim efort și ne vom auzi chemați de El, vom sta cu
el la cină, și vom sta cu El la cină, nu oricum, ci „cu bucurie”, așa cum
Evanghelia zice despre Zaheu.
Averile ne încurcă, bogăția păcatelor ne încurcă, nu ne lasă să-l putem
vedea pe Hristos în toată frumusețea învățăturii lui. Lumea, mulțimea ne
încurcă, se îmbulzește duhul lumii și în Biserică, în Biserică zic,
referindu-mă la instituția Bisericii Ortodoxe, că despre celelalte culte, nici
nu mai aducem vorba. Se îmbulzește duhul lumii în biserică, spuneam, pentru că întâlnim
aici învățături omenești, băbești, fără sprijin în tradiția și practica
bimilenară creștină, pe care punem accentul, uitând de darurile Duhului Sfânt
cu care ne putem îmbogății sufletul în cadrul Sfintei Liturghii. Venim aici tot
cu nevoi și cereri omenești. Să mi se mărite fata, să se însoare băiatul, să
câștig procese, să moară dușmanii, să găsesc de muncă. Nu-i rău că cerem
ajutorul lui Dumnezeu și în aceste nevoi cotidiene, însă e rău că nu ne
raportăm și la suflet. Cereți-i lui Dumnezeu lucurui vrednice de dumnezeirea
lui. Răbdare în boli și încercări, izbăvirea de patimi, dragoste nefățarnică,
minte luminată în aducerea păcii în casa dezbinată, întărirea în credință,
înmulțirea nădejdii în puterea ajutorului Harului Duhului Sfânt. Nu prea regăsim
aceste cereri în pomelnicele pe care le aduceți la Altar ! Cât despre puterea de
a ierta și de a iubi pe vrășmași… nici nu aducem vorba.
A intrat duhul acesta al lumii și în Altar. Preoți preocupați cu afaceri,
târguiesc și negociază prețul slujbelor mai ceva ca schimbătorii de bani din
templul lui Solomon pe care i-a biciut Hristos. Am uitat, se vede treaba, cărui
Dumnezeu am fost chemați să slujim. Dumnezeului milei și al răbdării, al
îndelung răbdării. Am mai spus-o și o mai spun. Nu știu alții cum dorm noaptea,
însă eu când mă gândesc la preoția mea, ce greutate atârnă pe grumazul meu de
când am primit epitrahilul, mă cutremur, și mi-l pun în fața ochilor inimii pe
Iuda Iscarioteanul, rugându-mă să mă apere Dumnezeu de duhul care l-a biruit pe
el. Iuda care a făcut minuni, a înviat morți, a convertit oameni la credința în
Hristos, dar pentru că era iubitor de arginți l-a vândut pe Hristos și și-a
cumpărat ștreang! Asta ne așteaptă pe toți creștinii, pe noi, cei din biserică
zic, nu pe cei de-afară, care nu au habar. Pe noi, preoți ori poporeni,
călugări ori mireni care ne-am botezat și venim la biserică. Suntem chemați să
fim exemple în societate, în familie, la serviciu. Altfel ați auzit: bici, hăț,
ștreang ne așteaptă.
Sfântul apostol Pavel spune în „apostolul” citit astăzi înainte de
Evanghelie că în vremurile de apoi, unii se vor depărta de la credință, și
atenție: „vor lua aminte la duhurile cele înșelătoare și la învățăturile
demonilor, prin fățărnicia unor mincinoși.”! Să luăm aminte fraților și
surorilor, că aici vorbește Pavel nu de secte, nu de sinodul panortodox, (altă
tensiune artificial creeată de așa zișii ultraortodocși), ci de oameni
fățarnici din interiorul bisericii. De aceea trebuie să studiem și să cunoaștem
bine credința Ortodoxă, pentru ca să nu poată nimeni să ne atragă în curse.
Sfântul apostol Pavel ne dă și soluția izbăvirii de acești fățarnici:
hrăniți-vă cu cuvintele credinței și ale bunei învățături, iar de basmele cele
lumești și băbești ferește-te, și deprinde-te cu dreapta credință. Și mai
îndeamnă tocmai ce am spus și eu mai înainte: fii pildă cu cuvântul, cu
purtarea, cu dragostea, cu duhul, cu credința, cu curăția sufletească și
trupească, pentru că așa făcând te mântuiești și pe tine, și pe cei care te
ascultă. Să urmăm acestor îndemnuri frați creștini. Să ne ferim de duhurile
lumii, să luăm credința din mâna preotului, nu din babe și din basme, de care,
iată, se lovea și sfântul apostol Pavel, la doar câțiva zeci de ani de la Răstignirea și
Învierea Domnului. Fugiți de învățăturile care nu vibrează cu Duhul Ortodox. E
acum în vogă, și mai ales printre creștinii practicanți, o poveste despre
„energia reiki.” Mai ales femeile sunt fascinate de acest curent. Nu amestecați
învățătura divină cu astfel de învățături ale oamenilor. Intrați pe un teren
mlăștinos și vă riscați mântuirea. Avem Ortodoxia, avem aici, în Biserica
Ortodoxă Trupul și Sângele lui Iisus Hristos Mântuitorul. EL e Calea, Adevărul,
Viața; EL e Lumina lumii; El este butucul viei vieții iar noi mlădițele. Ce ne
mai trebuie alte căi, alte vieți, alte lumini, alți butuci din care să ne tragem seva? Am sorbit noi
oare învățătura Dumnezeiască a lui Iisus Hristos și n-am aflat vindecarea
sufletului și a trupului? Apoi nu uitați un aspect. Să zicem că am urmat intru
totul mila, iubirea, credința tare ca o stâncă, și totuși nu ne-am vindecat
trupul. Să zicem, Păi îl avem pe Pavel, marele apostol pavel care a purtat o
neputință, un bold al satanei, toată viața lui, așa cum singur mărtuirisește,
și, deși s-a rugat Domnului să-l vindece, el care vindeca pe alții, și potolea
furtunile, iată că singur mărturisește că Dumnezeu i-a grăit că îi lasă boala
pentru că-i e de ajuns Harul Duhului Sfânt.
Și n-a alergat nici la babe, nici la vrăjitoare, nici la ghioc,
horoscop, argintul viu, reiki, bioenergeticieni. Pentru vindecările sufletului
avem încă preoți destoinici, pentru cele ale trupului avem doctori.
Haidem așadar, să ne mântuim ca și Zaheu, urcând deasupra grijilor, cum
spuneam, și grabnic coborându-ne din mândriile noastre atunci când glasul
conțtiinței strigă la noi, și să-l primim pe Hristos cu adevărat în casa
inimii, bucurându-ne în Domnul, făcând faptele credinței, în duhul iubirii
sincere și curate. Și dacă totuși vom întâmpina ura și batjocura celor
de-aproape, atunci să urmăm indemnul părintelui Arsenie Papacioc acest sfânt
coborât pentr-un secol să mângâie neamul nostru, care ne grăiește așa: „Primiți
ca oameni divini orice lovitură. Oamenii buni vă ajută la mântuire mult, dar
cei răi, și mai mult; răbdați-i fără năcaz. Toate veacurile au fost pline de
dușmani ai creștinilor, însă dușmanii din veacul acesta comunist a umplut cerul
de sfinți!” Amin.
Comentarii